Nyt Kanteleen kisan aattoiltana…kun sai hommat tehtyä, aattelin laittaa hieman mietteitä, ennen nukkumaan menoa…
Tänä iltana siis oli tärkeintä saada lähtöluettelo ajantasalle peruutusten myötä ja uusien peruuttaneiden tilalle lisääminen…ja kun ohjeistin päivällä katsastusporukkaa mahdollisuuksien mukaan liimaamaan kypäräponderit aakkosjärjestyksen mukaisesti….ei oo helppoo…
Perfektionistille tyypillistä on saada kaikki täysin oikein…hiukan pelottaa…poutaa kuitenkin luvattu, mutta pelto on kostea ja muta saattaa jäädä pyöriin kiinni, peittäen numeroita, koska reitti on alkuperäistä huomattavasti lyhyempi, vain 7 km mittainen…pahin kokemus on orimattilan cc:stä, jossa ei näkynyt numeroita eikä ponderitkaan toimineet kuran peittämiltä pondereilta…
SIksi en on lähdössä parolaan…
Tämä homma sovittiin jo vuosi sitten kun edellinen kisa saatiin päätökseen…ensi vuodelle en lupaa mitään… työtilanne ja muut kisajärjestelyt vievät aikaa….
Ja muista kisoista puheen ollen… edellinen oli viikko sitten konnevedellä ja viikolla vielä sarjaenduro…no tähän valmistauduttaessa unohdin mikkelin kisan palaverin, onneksi olin laittanut muistutuksen….juuri ehdin etänä….ja onneksi…sain selvitettyä ajomäärän, joka muutti erittäin paljon aikataulusuunnittelua…ja asemamäärää…tämä on suurin ongelma, kun endurokisoja järjestetään, ei huomioida seuraavia kierroksia… vaikka seuraava näyttää ok, niin ei se toinen ja kolmas kierros enää toimikaan ja sitten kun ajetaankin osalla luokilla vain puoli kierrosta, niin vielä haastavammaksi menee…vaikka kuinka yrittää selittää, ettei voi enää tiukemmaksi laittaa, niin ei mene perille…siksi pitää kehittää ja oikeastaan kopioida muista onnistuneista kilpailuista ( PÄITSI ) näitä ohjeita laskentataulukkoon, kiitos Mannelle…
No seuraava onkin mikkeli, johon tätä aikataulua on tullut mietittyä täysillä jo pari päivää…ei auta enää reittimestarin kellottaminenkaan, jos ajatetaan tässä aiotussa määrässä…onnistuu jos kilpailijoita ei tulisi sataa enempää…mutta sehän ei ole kenenkään järjestäjän toive…
Kun nyt on jo endurancen aattoilta, mikkeli pyörii jo täysillä, seuraava on jo luonnosvaiheessa eli kärhän lenkki…hiukan tähän on jo tullut rutiinia ja tiettyä automatiikkaa, eli tien / maaston perusteella kilometrimäärän mukaan voi tehdä aikataulun, tiukan / löysän…
Aikataulua suunniteltaessa pitää ottaa huomioon tie, pysähdykset ja nopeusrajoitukset…maastossa taas maan ominaisuudet, onko kiviä vai hiekkaa, tasaista vai mäkiä…
Aika hyvin on onnistunut tähän saakka kellottaminen kilometrien ja maaston mukaisesti….jos jokin reittimestari ajaa reitin ja se aika poikkeaa lasketusta, tarvii miettiä seuraavia…onko gps vai pyörän mittarit? kuskin luokitus? ajettu varmasti kyseinen reitti, mitä oli toimitettu gps:llä?
Yleensä näistä poikkeavuuksista löytyy se avain, mikä aiheuttaa väärän tiedon… vaatii vain uskallusta kysyä nämä asiat…jaa se reitti meneekin toista kautta tai sinne olikin tehty vähän extraa…
Ja aika hyvin…en ny menis keulimaan, mutta konnevedelläkin meni minuutilleen…ottaen huomioon sen, että laskettiin tankkausaikaa puoliväliin, kun kaikkien ei tarvinnut tankata, niin ensimmäinen ei-tankannut oli sen minuutin edellä…mutta taas viimeisellä mk:lla aikataulussa…
Joten ei se laskenta pelkästään riitä, pitää olla myös se arvioitu kellottaja, oli se a tai c luokkaa…ja aina pitää olla valmiina, kun ja jos tulee yllättävä tekijä…on tääkin hommaa…
ja hei sitten vielä, mäntyharju järjestää kisan tänä syksynä…odotellen ensi vuotta…