Sivusto uusiutunut

Tervetuloa uuden ilmeen saaneelle sivustollemme.

Kiireistä on ollut, kun on haalinut tehtävää liikaakin hoidettavaksi…

Keväällä -17 otin vastaan Kalkku ryn puheenjohtajuuden, edellisen pj.n toimikauden kestäessä 20 vuotta olikin jo aika vaihtaa…toivottaen seuraavaa 20-vuotiskautta…

Se vuosi meni Kalkun ajanoton uudistuksessa, tänä vuonna tuli pankkimaksujen kanssa ongelmia, joka saatiin ratkeamaan syksyllä, vanha rajapinta…

Ehdin kuitenkin harrastuksen pariin jopa kahteen kisaan ajamaan. Nyt aloitetaan vuoden 19 kisojen valmistelut ja suunnittelut, joillakin jo kisat on jo ovella…

Jämsässä järjestetään loppukesällä endurosprint, 31.8.2019.

Samanaikaisesti puuhaamme vuoden 2020 yökisan järjestelyitä monen kerhon yhteistyönä.

Näistä kerrotaan lisää myöhemmin…

Motopalvelu CC tulokset

Neljä päivää kisoista on vihdoin tulokset valmiina.

Pahin mahdollinen keliolosuhde, märkää ja savea, joka peitti pyörien
pondereita tehokkaasti. Noin neljänkymmenen pyörän kohdalla oli
lukuvaikeuksia. Tämä ongelma johtuu vain siitä, että veden läpi
radioaallot eivät kanna, varsinkin kun käytetään passiivisia pondereita.

Videotarkistuksessakin oli työtä, käsikirjanpitäjille iso kiitos, kun
saivat edes jonkin numeron laitettua ylös, ettei ihan jokaista ohitusta
tarvinnut arpoa. Ensimmäinen päivä meni siinä, kun otti jokaisesta
pyörästä kuvakaappauksen ja numeroi kuvat, että pääsi vertailemaan
ohituksia. Hyvä, että kuskeilla on erilaisia pyöriä ja
asusteita…numeroista ei saanut selvää, ainoastaan ensimmäisellä
kierroksella ja varikolla käynnin jälkeen, jos niitä oli putsattu.

Ajanottajan paikka vapaana…

Operaatio Kamra

Kerrotaanpa ensin taustaa… Nuoruudessani käytin silmälaseja ja täysi-ikäiseksi tultuani päätin mennä laserleikkaukseen, jonka jälkeen pääsin silmälaseista eroon. Tästä on jo aikaa 25 vuotta. Silloin laserleikkaus tehtiin PRK-menetelmällä. Viikko silmäsuojausta ja puoli vuotta myöhemmin vasta operoitiin toinen silmä.

Nyt olen käynyt taas silmäoperaatiossa, tällä kertaa korjattiin ikänäön aiheuttamaa alkavaa ongelmaa. Kamra implantin laitolla pitäisi pärjätä ilman lukulaseja.

Kun ensi kerran laserleikkaus tehtiin, korjausta oli vain -1,5 diopteria. Joten paljoa ei tarvinnut hioa, sarveiskalvon paksuutta oli paljon jäljellä. Tarkistuksessa molemmissa silmissä oli tarkkuus nollassa. Ei-johtavaan silmään päätettiin asentaa kyseinen implantti, eikä korjausta miinukseen päin päätetty tehdä.

Leikkauspäivä 22.4.2016

Lähinäön arvo +0,75 mahdollisti jo implantin asentamisen eikä esteellisiä sairauksiakaan ole. Ensin mitattiin näköakselin keskipiste, johon rinkula asetetaan. Sen jälkeen saatettiin leikkaussalin odotushuoneeseen, jossa laitettiin tippoja silmiin. Puudutuksen vaikutettua tuoliin selin makuulle ja mikroskooppikuvausta. Silmän tarkistusta, luomien levitystä ja ”imukuppi” kiinni. Laserilla viilto reunaan, imukuppi pois ja kamra implantin asennus syntyneeseen taskuun. Tämä kaikki tehtiin noin kymmenessä minuutissa. Tämän jälkeen lepäilemään ja tippoja silmään tasaiseen tahtiin, kolmen kuukauden ajan. Nyt leikkauksesta kulunut kuusi tuntia ja toisen silmän avulla pystyy kirjoittamaan. Operoitu silmä on vielä sumea, tuloksia lähinäön paranemisesta saa odotella muutamasta päivästä viikkoihin, riippuen siitä kuinka siihen itse sopeutuu. Viikon verran kuitenkin tässä joutuu ottamaan rennommin, aurinkolasit silmillä kesää odotellessa.

Päivä operaation jälkeen

Sumeus alkaa vähitellen vähenemään. Peilistä katsoessa aamulla silmissä oli punoitusta, tippojen laiton jälkeen sekin väheni päivän mittaan. Illalla havaintona kauemmaksi katsoessa kuva alkaa kirkastumaan ja terävöitymään. Lähelle katsoessa yhä sumeutta. Tippojen laittoa muutaman tunnin välein, kortisonia, antibioottia ja kostutusta. Valossa havaintona operoidun silmän pupilli on isompi, lienee implantin koosta johtuva, joka on halkaisijaltaan 3,8 mm.

Päivää vaille viikko leikkauksesta

Ulkona huomaa tarpeen käyttää aurinkolaseja, jopa pilviselläkin säällä. Vasemmassa operoidussa silmässä kaukonäkö huippuluokkaa, lähinäkö aavistuksen parempi kuin oikeassa silmässä. Sumeutta hieman vain lähelle katsoessa. Kohta voikin palata harrastusten pariin….

Enduro Sprint Cup 2016

Jo parin vuoden ajan kerhoissa on haaveiltu endurocupista ja nyt tähän neljän sprinttikilpailun myötä tuli mahdollisuus.

Enduro Sprint Cupin
tarkoituksena on saada lisätavoitetta kilpailijoille, luonnollisesti
jokaiseen kilpailuun halutaan mahdollisimman suuri osanottajamäärä.
Toivottavasti tästä on myös yleisölle lisää seurattavaa.

Cuppiin emme ole saaneet sponsoria, jokainen kilpailun järjestäjä saa hankkia omat sponsorit.

Mikäli tämän tiedotteen myötä löytyy halukkuutta mainostamiseen, voi jokaiseen kerhoon ottaa erikseen yhteyttä.

Cupin palkintopottiin alustavasti kerätään 500 € / kerho ja kaikki ylimääräinen avustus tai tavarapalkinnot ovat tervetulleita.

Jos kaikki kilpailut saadaan
järjestettyä, cupin palkintojen yhteismäärä on 2000€, joka jaetaan
vähintään viidelle yleiskilpailussa parhaiten sijoittuneelle. Tarkempi
palkittavien määrä selviää kesällä, kun viimeinen sprintti ajetaan
Porissa 2.7.2016.

Cupin sääntöjä pohdittaessa
piti ottaa huomioon endurosäännöt, jossa C-luokasta noustaan B-luokkaan
jopa ensimmäisestä voitosta tai saamalla kaksi nousupistettä. Tämän
vuoksi vain A- ja B-luokitellut kuljettajat voivat kerätä pisteitä
yleiskilpailun tulosten perusteella. Mikäli kilpailussa järjestetään
V40-luokka, nämä kilpailijat ovat myös mukana cupissa edellyttäen, että
ajetaan samaan aikaan yleiskilpailuluokkien kanssa.

Jokaisen kilpailun
järjestäjä ilmoittaa erikseen lisämääräyksessä tai muutoin ajettavan
kierrosmäärän. Kukin kilpailu on omanlaisensa.

Myös kilpailijamääriä saatetaan rajoittaa. Kilpailijat otetaan mukaan yleensä ilmoittautumisjärjestyksessä.

Järjestettävät sprintit ovat kansallisia kilpailuja, Jämsässä ajetaan lisäksi W-Cup, V-Cup sekä U20SM.

Toivotetaan kilpailijat, huoltojoukot ja yleisö tervetulleeksi jokaiseen kisaan!

Terveisin

ESC:n puolesta

pistelaskusta vastaava

Jämsän Enduro Sprintin ajanottopäällikkö

20.02. Racing Club Kouvola Sprint, Kans
27.02. http://www.j-smk.net/ Jämsän Seudun MK Sprint, U20SM, Vet Cup,WCup
05.03. ME-Racing Sprint, Kans
02.07. Porin MK Sprint, Kans

Joutsan cc ajanotto

Ajanottolaitteisto petti harrasteluokan lähdössä.

Ensimmäinen ongelma tuli pondereiden ohjelmoinnissa, jossa ei oltu
tarkkana… Toinen ongelma laitteiston ylikuumentuminen kun erää oli
ajettu 1h 40 min. Jouduimme ottamaan lukijan jäähylle loppuajaksi, jotta
seuraava erä menisi ongelmitta. Tästä syystä käsin hyväksyttyjen
aikojen kohdalle numerointi kesti aika kauan ja tuloksia
harrasteluokassa sai odotella viimeisen erän loppuun saakka. Tuloksia on
korjailtu kisan jälkeen…ottakaa yhteyttä mikäli vielä havaitsette
epäselvyyksiä.

Lisäksi vielä reititinongelma aiheutti viiveitä tulosnäytöllä.

MX kansallinen Riihimäki Karhi 21.9.2013

Tämä oli minulle ensimmäinen virallinen motocrosskisa, jossa olin ajanotossa.

Taas
tuli selväksi, että tarrapondereillakin saadaan kelvolliset tulokset,
kaikkein oleellisinta oli pondereiden onnistunut ohjelmointi.

Varmistin
ensimmäisen harjoituksen aikana pondereiden ohjelmoinnin hyväksymällä
kaikki ponderit, yhden pyörän pondereita ei oltu ohjelmoitu lainkaan,
toisessa oli yksi etukilven takana jäänyt ohjelmoimatta.

Antennit
olin sijoittanut olosuhteiden johdosta samalle puolelle rataa. Tämä oli
mahdollista siksikin, koska lähdöstä oli tarpeeksi pitkä matka, että
letka ehti muodostua. Jos kuskit olisivat tulleet yhtenä ryppäänä
useampi pyörä rinnan, luenta ei olisi toiminut.

Kutsu ajanottoon
tuli nopealla aikataululla, joten etukäteissuunnittelu oli vaativa.
Erien järjestäminen, lähtöluettelon tuonti ym. vei aikaa… Kaikki
onnistui puutteista huolimatta. Tulospalvelu paikan päällä oli
vajavaista, olisin voinut tuoda mukana myös ison näytön, mutta en saanut
tarpeeksi tietoa järjestelyistä…

Tulosten hyväksyntä kesti hiukan pidempään muista ongelmista johtuen…

Tulokset löytyvät täältä.

Taustatietoa kirjasta

Asiaansa sinnikkäästi jo kolme vuosikymmentä ajanut Virtanen on kirjoittanut hoitovirheen korvaamista koskeneesta taisteluhistoriasta kirjan, jonka julkaisi Minimalisti-kustannusyhtiö viime kesäkuussa. Kirjan nimi on Isän puumerkki.
Pitkän kamppailun lähtölaukauksena oli suonipuristimen jääminen vuonna 1979 Virtaselle suoritetun palleatyräleikkauksen yhteydessä hänen vatsaonteloonsa. Puristin ehti olla noin 7 kuukautta Virtasen vatsassa ennen sen poistoleikkausta. Tapahtuman seurauksena Virtanen sairastui monihermotulehdukseen, joka vei häneltä työkyvyn pysyvästi.
Lääkärit peittelivät monihermotulehduksen syytä antamalla Virtasen mukaan vääriä todistajalausuntoja ja esittämällä esitutkinnassa sekä oikeuskäsittelyissä mm.väärennettyjä röntgenkuvia. Tärkeimpänä todisteena esitettiin tutkimuksissa ja oikeusistuimissa puristin, joka poistoleikkaukseen osallistuneen nukutuslääkärin mukaan ei ole Virtasen vatsaontelosta poistettu puristin, joka oli todistajana esiintyneen nukutuslääkärin mukaan pahasti syöpynyt ja eri mallinen. Leikkauskertomukseen on puristimen nimi muutettu alunperin merkitystä crile-merkkisestä pean-merkkiseksi puristimeksi.
Poliisin tutkijat ja oikeusistuimet eivät kuitenkaan ottaneet huomioon nukutuslääkärin ja Virtasen puolelta lausuntoja antaneiden kokeneiden ja tunnustettujen asiantuntijoiden lausuntoja huomioon, vaan kallistuivat asiaan osallistuneiden lääkäreiden ja näiden alaisina toimineiden sairaalan työntekijöiden lausuntojen kannalle.
Virtanen on kirjassaan dokumentoinut tiiviissä ja kiinnostavassa muodossa kolmikymmenvuotisen taisteluhistorian tutkimuksineen ja oikeudenkäynteineen. Kirja avaa lohduttoman näkymän suomalaisen ”oikeusvaltion” kylmään arkipäivään.

Kasvihuoneilmiö?

Matkailupiste eteläisessä Suomessa

Kasvihuoneilmiö on totta
Käykääpä tutustumassa tuohon outoon elämystavarataloon, kulttipaikkaan, kuten omistaja itse sanoo…

www.kasvihuoneilmio.fi

Pääkaupunkiseudulta
sekä Turun suunnalta siellä varmaankin moni on poikennut, mutta täältä
”maalta” harvemmin sinne on tullut eksyttyä.

Syy poiketa siellä:

Diverssikauppa
on päättänyt ottaa kirjan ”Isän puumerkki” myyntiin palvellakseen
Etelä-Suomen asukkaita sekä ohikulkevia matkailijoita.